Update project Guatemala

P1050947

Het project in Guatemala is sinds medio januari weer in volle gang. Na het trainen van de nieuwe leraren zijn de lessen begonnen! Onze lokale projectcoördinator Iker Ugalde vertelt over zijn ervaringen op de vijf scholen waar onze lessen worden gegeven.

 

 

 

Educatief centrum Taa’pit

Taa’pit is een van de twee nieuwe scholen dit jaar, gelegen in de provincie Sololá in de stad San Pedro la Laguna waar de meerderheid van de bevolking inheems ‘Kakchiquel’ is. In dit centrum wordt gewerkt aan de missie om hun culturele
erfenis te herstellen en te behouden, met speciale aandacht voor de natuur.

Het Aflatoun-programma wordt toegevoegd aan de bestaande vakken informatica en ‘moeder natuur’. Het centrum is van plan om vanaf de maand mei een programma te ontwikkelen door een kleine keuken te openen, waar ze typische gerechten met lokale en biologische producten bereiden en verkopen. Ons lesprogramma wordt hierbij gebruikt om de administratieve en financiële aspecten te versterken.

Tijdens een van de bezoeken aan Taa’pit was de activiteit binnen het vak ‘moeder natuur’ gericht op goede en slechte praktijken van mensen in onze natuurlijke omgeving. Deze activiteit was gerelateerd aan de situatie aan het meer waar de stad San Pedro la Laguna aan grenst, veroorzaakt door een groot waterproject. Gebaseerd op de activiteiten in het Aflatoun-handboek is een analyse gemaakt van de voor- en nadelen van een project als dit. Zo oefenden de kinderen om de waarde van de natuurlijke hulpbron (het meer) te benadrukken. Na de activiteit werd er in groepsverband nagedacht over het belang van elk van de elementen van de natuur om een gezamenlijke harmonie met onze natuurlijke omgeving te creëren.

 

Reguliere basisschool San Bartolomé

Deze nieuwe school is met 200% inzet begonnen aan het programma!
De eerste week van februari lieten de leraren een video zien van Aflatoun aan alle leerlingen om het programma te introduceren. Er werd uitgelegd wie Aflatoun is en dat die hen wekelijks zal vergezellen. Na deze kleine groepspresentatie werkte elke leraar individueel aan de eerste activiteit van het boek. Sommige leerlingen zijn al begonnen met sparen en anderen hebben een Aflatoun-club gevormd. Er wordt gewerkt aan veel verschillende activiteiten en als projectcoördinator ben ik erg blij om te zien hoe de activiteiten zich ontwikkelen; zowel door het zien van het enthousiasme van de leraren als de ontvangst van het programma door de leerlingen.

 

 

Speciale school Xelajú

Zoals altijd is het een groot genoegen om met de leraren van de speciale school Xelajú te werken. Eind januari begonnen de activiteiten met een presentatie, zodat de nieuwe leerlingen van de school hun nieuwe vriend Aflatoun ontmoetten. Dit jaar zal mijn aanwezigheid op de school om de ontwikkeling van de activiteiten te zien minder zijn, aangezien de leraren de Aflatoun-activiteiten perfect hebben verwerkt in de wekelijkse werkroutine en zij steeds autonomer te werk gaan.

 

Dovenschool

De start van de dovenschool in 2019 is helaas niet zoals verwacht. Omdat dit een van de scholen is die al langer deelneemt aan het programma, hoopten we dit jaar op een meer autonome manier te kunnen werken, zonder de noodzaak van wekelijkse supervisie. Echter, dit jaar zijn drie van de vier Aflatoun-leraren vervangen en blijft wekelijkse supervisie nodig.
De nieuwe leraren hebben moeite met het hanteren van de handleiding en het internaliseren van de wekelijkse routine van de activiteiten. Op dit moment ben ik in gesprek met de lerares die de afgelopen jaren Aflatoun-les heeft gegeven om te zoeken naar een oplossing. Ook heb ik met elke leraar afzonderlijk gesproken om te zien hoe ze zich voelen binnen het programma en over hoe ze de activiteiten uitvoeren.

 

 

Caras Alegres

Caras Alegres is zeer goed gestart met de Aflatoun-activiteiten van 2019. Twee klassen vol met meisjes en jongens die bijna niet genoeg stoelen hadden om te zitten, zijn begonnen met een vernieuwde versie van de activiteiten. Leraren Cindy en Allan zullen de lessen om de week geven; een week de jongere leerlingen en de andere week de oudere.

De komende periode zal de focus liggen op het verder werken aan de verschillende activiteiten, het verdiepen van Aflatoun-clubs en lokale samenwerkingen, en investeren in het verhogen van de leskwaliteit door middel van lesobservaties, teamevaluaties en trainingen.

 

P1060100


Saludos uit Guatemala!

Projectteam
StartUp4kids Guatemala

Iker
Ugalde & Michèle Josemans