Project Ecuador

Waarom is er aanvullend onderwijs nodig in Ecuador?

Onze projectlocatie is Guamote, een klein inheems dorp hoog in de Andes, met ongeveer 5.000 inwoners. Rond het dorp wonen nog eens zo’n 50.000 mensen in inheemse gemeenschappen. Maar liefst 95% van de bevolking in deze regio is inheems, wat Guamote tot een van de meest authentieke en cultureel rijke gebieden van Ecuador maakt. Tegelijkertijd is het ook een van de armste en minst ontwikkelde regio’s.

Het overgrote deel van de bevolking leeft van kleinschalige landbouw, wat door de toenemende droogte, de grote hoogte (boven 3.100 meter) en de steile hellingen steeds uitdagender wordt. Politieke interesse vanuit de hoofdstad voor de ontwikkeling van dit gebied is beperkt, en de Ecuadoriaanse geschiedenis, met een lange periode van onderdrukking en slavernij van de inheemse bevolking, speelt nog steeds een rol in de achtergestelde positie van deze gemeenschappen. Hoewel er sinds de jaren zeventig hervormingen zijn doorgevoerd, blijven racisme en discriminatie wijdverbreid. Vooroordelen over de inheemse bevolking – dat zij minder intelligent, lui of achtergebleven zouden zijn – blijven hardnekkig.

De huidige generatie kinderen is de eerste die toegang heeft tot primaire en secundaire scholing. Hun ouders hebben vaak maar een minimale scholing genoten, terwijl veel grootouders analfabeet zijn en nauwelijks Spaans spreken. Het onderwijssysteem, dat grotendeels wordt ontworpen in de hoofdstad Quito, houdt weinig rekening met de culturele identiteit, de tradities en de dagelijkse realiteit van inheemse kinderen, die vaak van jongs af aan meewerken in de landbouw.

Om deze kloof te overbruggen, is aanvullend onderwijs essentieel. Het biedt de kans om de sociale organisatie, de culturele identiteit en de unieke talenten van kinderen uit rurale streken te versterken. Dit soort onderwijs helpt niet alleen hun toekomstperspectieven te verbeteren, maar draagt ook bij aan het behoud van hun tradities en solidariteit binnen de gemeenschap.

Ecuador

Wat willen wij bereiken?

We willen kinderen in Guamote inspireren om te durven dromen en hen de stem geven om die dromen uit te spreken en waar te maken. Door hen te laten zien welke mogelijkheden er lokaal zijn en hen te leren geloven in hun eigen kracht, willen we hun toekomstperspectieven verruimen. We willen kinderen bewust maken van hun talenten, rechten en verantwoordelijkheden en de kracht van samenwerking.

Sinds 2019 werkt onze partner Inti Sisa met het Aflatoun-lesprogramma waarmee we honderden kinderen hebben empowered met sociale en financiële vaardigheden. Deze kennis stelt hen in staat om niet alleen hun eigen leven te veranderen, maar ook dat van hun gemeenschap.

Schooljaar 2024-2025

De afgelopen jaren hebben we met succes  verschillende mini-ondernemingen opgezet en met de winst hiervan leuke schooluitstapjes gedaan.

Ook dit schooljaar bouwen we voort op dit succesvolle traject. Samen met 214 kleuters, kinderen en jongeren van zes verschillende scholen gaan we op een avontuurlijke Aflatoun-reis. Dit jaar leggen we een nog grotere nadruk op duurzaamheid en natuurbescherming. In samenwerking met een lokaal landbouwcollege zullen we 1.000 inheemse bomen planten, en meerdere scholen krijgen een eigen schoolmoestuin. Daarnaast organiseren we opnieuw ondernemerschapsexcursies en stimuleren we innovatieve mini-ondernemingen. We streven naar maximale betrokkenheid van ouders en leerkrachten bij deze initiatieven.

Met de steun van onze gemeenschappen blijven we ons inzetten om onze Aflatoun-kinderen te empoweren. Samen creëren we een pad van impactvolle verandering dat door toekomstige generaties zal worden voortgezet

Het team in Ecuador

Onze partner Inti Sisa is een stichting die al vijfentwintig jaar in Guamote en omstreken het lokale onderwijs versterkt. Ze organiseren hun eigen vormingsinitiatieven (kleuteronderwijs en workshops voor volwassenen) in hun opleidingscentrum in Guamote en bieden ook educatieve programma’s aan in publieke scholen, waaronder het Aflatounprogramma.

Verder heeft Inti Sisa verschillende sociale projecten lopen om de lokale indigena gemeenschappen en organisaties te ondersteunen, zoals onder andere empowerment programma’s voor vrouwen en initiatieven die duurzame landbouwpraktijken stimuleren en het behoud van inheemse cultuur en tradities aanmoedigen. Het doel is om samen met de plaatselijke bevolking emanciperende kansen, meer sociale rechtvaardigheid en een duurzame impact te creëren.

De toegewijde lokale trainsters, Laura en Jhosselyn, werken elke dag met passie en inzet om samen met hun lokale gemeenschap de transformerende impact van het Aflatoun-programma waar te maken.

Trainers Ecuador 300x225 1

Extra informatie

Meer weten? Neem contact op met de verantwoordelijke voor ons project in Ecuador: Eve Gielis: eve.gielis@startup4kids.nl

OOK BIJDRAGEN?

Wil je bijdragen aan de missie van StartUp4Kids? Graag!