Project Peru

Waarom is er aanvullend onderwijs nodig in Peru?

Tijdens de burgeroorlog van 1980 tot 2000 in Peru verdwenen of stierven ongeveer 70.000 mensen. Velen waren het slachtoffer van geweld begaan door de terroristische organisatie “Het Lichtend Pad”, andere verzetsgroepen en regeringstroepen. De meerderheid van de slachtoffers behoorde tot burgers op het platteland en voornamelijk in de regio’s Ayacucho, Huancavelica en Apurimac waar FINCA Peru actief is. Deze regio’s bevinden zich in het centraal-zuidelijke deel van het Andesgebied en behoren tot de armste regio’s in Peru. Een groot deel van de bevolking in deze regio’s leeft in armoede, vooral in de landelijke gemeenschappen.

Na deze zeer moeilijke jaren zijn de meeste overheidsprogramma’s nog steeds geconcentreerd in stedelijke gebieden. Tegelijkertijd zijn de moeilijke toegang en de hoge kosten om plattelandsgemeenschappen te bereiken vanwege de geografische situatie van het Andesgebied, in combinatie met een lage bevolkingsdichtheid in de provincies, toegang tot belangrijke diensten en fatsoenlijk onderwijs zeer beperkt.

Dit zijn de belangrijkste redenen waarom onze partner FINCA Peru meer dan 25 jaar geleden in Ayacucho is gestart en later haar activiteiten heeft uitgebreid naar de plattelandsgemeenschappen in de regio, waardoor vrouwen, hun families en hun gemeenschappen toegang hebben tot geïntegreerde en innovatieve diensten die bijdragen aan de verbetering van hun levenskwaliteit.

KaartPeru

Peru 2022 253x300 1

Wat hebben wij tot nu toe bereikt?

De samenwerking met FINCA begon in 2010. Samen hebben wij de volgende projecten uitgevoerd:

1) Landelijk Aflatoun-programma Peru (2010-2016)

Sinds 2010 geven brengen we sociale, financiële en ondernemersvaardigheden bij via het Aflatoun-programma aan aan kinderen van 6 – 13 jaar op openbare basisscholen. In 2016 bereikten we 26 openbare scholen in 25 plattelandsgemeenschappen en meer dan 2.000 kinderen. Het programma werd geïmplementeerd door leraren in dienst van FINCA, die wekelijks Aflatoun-lessen van een uur gaven. Hoewel dit zeer gewaardeerd werd door de kinderen, miste het programma de betrokkenheid van lokale leerkrachten, schoolmanagement en ouders.

2) Opschaling van het landelijke Aflatoun-programma vanaf 2017

Om de beperkingen van het programma te overwinnen en meer kinderen op een duurzamere manier te bereiken, werd een belangrijke aanpassing aan het programma gemaakt door de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het programma over te dragen aan de leraren van de basisscholen, terwijl de rol van het personeel van FINCA veranderde in training van het schoolmanagement en de lokale leraren en monitoring van de uitvoering van het programma. Het programma werd uitgevoerd als een driepartijenproject tussen StartUp4kids, EDUKANS en FINCA, waarvan 36 scholen, 240 leerkrachten en 3.400 kinderen in 2019 profiteerden.

3) STER-schoolproject vanaf 2018

Vanaf 2018, in samenwerking met Edukans, werd een aanvullend project geïmplementeerd in de scholen van het landelijke Aflatoun-programma. Dit project was gebaseerd op de het STER-schoolprogramma van EDUKANS. De belangrijkste resultaten waren dat de schoolverbeteringsplannen met succes werden vastgesteld en uitgevoerd bij de deelnemende scholen.

Wat willen wij in 2023 bereiken?

  • Bereiken van 20 landelijke openbare basisscholen, 135 leerkrachten en 2100 kinderen.
  • Aanbieden van 30 speciale educatieve sessies op het gebied van sociaal, financieel en zakelijk onderwijs (Aflatoun-methodologie).
  • Stellen van persoonlijke spaardoelen door de kinderen.
  • Sociale, ecologische en financiële projecten uitvoeren in groepen om relevante problemen op te lossen die door de kinderen zijn geïdentificeerd.
  • Organiseren van klaslokalen om een ​​vriendelijkere leeromgeving te creëren.
  • Implementeren van speelplaatsen voor de kinderen.
  • Verbeteren van de vaardigheden van de lokale leraren op het gebied van onderwijs op sociaal, financieel en ondernemersvlak.
  • Faciliteren van een participatief proces in het evalueren van de situatie van de school en het definieren en uitvoeren van schoolverbeterplannen conform het STER-schoolconcept.
  • Aanleggen van moestuinen voor alle klassen en innovatieve zelfvoorzienende hydrocultuursystemen (hyrdroponics) voor de hoogste klassen.
  • Bevorderen van een evenwichtiger dieet in de keuken van de school met behulp van de groenten die in de moestuinen van de school worden geproduceerd.
  • Betrekken van de ouders bij de opvoeding van hun kinderen.

De toekomst

Aflatoun International heeft samen met haar partners in Peru: FINCA Perú, World Vision, Care, Visión Solidaria en Plan International het Aflatoun-lesprogramma bij het Ministerie van Onderwijs in Peru gepromoot en heeft bereikt dat dit lesprogramma op termijn zal worden opgenomen in het reguliere lesprogramma. Hier zal tijd overheen gaan omdat er wordt gestart in de hoofdstad, Lima. Buiten FINCA Perú zijn de meeste van de Aflatoun-partners actief in de stedelijke gebieden.

Met ons verduurzamingproject kunnen wij leerkrachten op de scholen in de landelijke gebieden nu al laten beginnen met het geven van de Aflatoun-lessen.

Het team in Peru

FINCA Perú is een microfinancierings- en ontwikkelingsorganisatie met meer dan 25 jaar ervaring. Het is hun missie om bij te dragen aan de empowerment en volledige ontwikkeling van vrouwen, hun families en hun gemeenschappen in onderontwikkelde stedelijke en landelijke gebieden van Peru. Zij doen dit door innovatieve diensten aan te bieden die de kwaliteit van hun leven verbeteren.
Het belangrijkste programma van FINCA Peru is hun microfinancieringsprogramma, gebaseerd op de “village banking”-methode, die vrouwen en hun gezinnen toegang geeft tot hulpmiddelen om hun financiële en sociale capaciteiten te ontwikkelen. FINCA werkt momenteel met meer dan 15.000 kleine ondernemers en kleine boeren (88% is vrouw) in de arme regio’s Ayacucho, Huancavelica, Apurimac en in de hoofdstad Lima.

Het team bestaat uit een supervisor Katia en twee ‘monitoras’ die de scholen bezoeken.

Extra informatie

Meer weten? Neem contact op met de verantwoordelijke voor ons project in Peru: Jolijn Lubbers via jolijn.lubbers@startup4kids.nl.

OOK BIJDRAGEN?

Wil je bijdragen aan de missie van StartUp4Kids? Graag!