Waarom is er aanvullend onderwijs nodig in Peru?
Tijdens de burgeroorlog van 1980 tot 2000 in Peru verdwenen of stierven ongeveer 70.000 mensen. Velen waren het slachtoffer van geweld begaan door de terroristische organisatie “Het Lichtend Pad”, andere verzetsgroepen en regeringstroepen. De meerderheid van de slachtoffers behoorde tot burgers op het platteland en voornamelijk in de regio’s Ayacucho, Huancavelica en Apurimac waar FINCA Peru actief is. Deze regio’s bevinden zich in het centraal-zuidelijke deel van het Andesgebied en behoren tot de armste regio’s in Peru. Een groot deel van de bevolking in deze regio’s leeft in armoede, vooral in de landelijke gemeenschappen.
Na deze zeer moeilijke jaren zijn de meeste overheidsprogramma’s nog steeds geconcentreerd in stedelijke gebieden. Tegelijkertijd zijn de moeilijke toegang en de hoge kosten om plattelandsgemeenschappen te bereiken vanwege de geografische situatie van het Andesgebied, in combinatie met een lage bevolkingsdichtheid in de provincies, toegang tot belangrijke diensten en fatsoenlijk onderwijs zeer beperkt.
Dit zijn de belangrijkste redenen waarom onze partner FINCA Peru meer dan 30 jaar geleden in Ayacucho is gestart en later haar activiteiten heeft uitgebreid naar de plattelandsgemeenschappen in de regio, waardoor vrouwen, hun families en hun gemeenschappen toegang hebben tot geïntegreerde en innovatieve diensten die bijdragen aan de verbetering van hun levenskwaliteit.
Wat hebben wij tot nu toe bereikt?
De samenwerking met FINCA begon in 2010. Samen hebben wij de volgende projecten uitgevoerd:
1) Landelijk Aflatoun-programma Peru (2010-2016)
Sinds 2010 geven brengen we sociale, financiële en ondernemersvaardigheden bij via het Aflatoun-programma aan aan kinderen van 6 – 13 jaar op openbare basisscholen. In 2016 bereikten we 26 openbare scholen in 25 plattelandsgemeenschappen en meer dan 2.000 kinderen. Het programma werd geïmplementeerd door leraren in dienst van FINCA, die wekelijks Aflatoun-lessen van een uur gaven. Hoewel dit zeer gewaardeerd werd door de kinderen, miste het programma de betrokkenheid van lokale leerkrachten, schoolmanagement en ouders.