Salam! Terug in Ethiopië
17 februari, vroeg in de ochtend, rij ik weer door de straten van Addis Abeba, Ethiopië… Ruim negen jaar geleden was mijn eerste kennismaking met het ‘buitenland’ hier in Addis. En nu ben ik weer terug!
Als 20-jarige ging ik hier voor vier maanden werken en wonen om Ethiopische studenten met een beperking op te leiden tot sporttrainer. Die periode in Ethiopië heeft mij mede gevormd tot wie ik nu ben. En om dan nu, voor deels hetzelfde project en met diezelfde trainers, die inmiddels Aflatoun-trainer zijn bij StartUp4kids, weer terug te zijn, is echt heel gaaf!
Vier jaar geleden was ik ook al terug in Ethiopië, toen met de hardloopreis van Startup4kids. Sindsdien hield ik contact met Katja, de voorzitter, en sinds januari 2019 ben ik coördinator van de projecten in Ethiopië… Mooi hoe het leven kan lopen!
En zo kwam het dus dat ik die 17e februari vroeg in de ochtend opnieuw door Addis reed; vol met oude mooie herinneringen en vol verwachting van wat deze projectreis zou brengen.
Mijn reis stond in het teken van een kennismaking met Tadesse (onze coördinator in Ethiopië voor het Aflatoun-project) en vooral ook kennismaking met onze nieuwe lokale partner NGO, DEC. En natuurlijk zoveel mogelijk scholen bezoeken om bij de Aflatoun-lessen mee te kijken!
Vanuit Nederland had ik al veel samengewerkt met Tadesse; samen hadden we voor deze vijf dagen een heel programma gemaakt voor het bezoeken van de scholen en voor verschillende meetings op het kantoor en met het team van DEC.
Zo gaaf om de trainers te zien stralen tijdens het lesgeven!
In totaal ben ik naar vijf scholen en naar het revalidatiecentrum geweest, waar ik bij de lessen mee kon kijken die onze Aflatoun-trainers geven aan de leerlingen. Zo gaaf om de trainers te zien stralen tijdens het lesgeven en zo mooi om de leerlingen zo nieuwsgierig mee te zien en horen doen aan de les.
Een aantal lessen gingen over “wat doe je als je je huis/familie kwijt bent”, over kleuren en de betekenis van kleuren. Een les ging over vrienden en je klasgenoten. Voor leerlingen met een verstandelijke beperking zijn dit mooie toepasbare onderwerpen die zij ook echt in hun leven kunnen gebruiken. ‘Life skills’ zou ik het noemen. Dat is het mooie van de Aflatoun-lessen: de leerlingen kunnen het geleerde praktisch toepassen in hun leven. Ook zijn de Aflatoun-trainers, die zelf een fysieke beperking hebben, een prachtig rolmodel voor deze leerlingen. Deze trainers zijn zelf zo onwijs gemotiveerd en krachtig. Zij hebben echt kennis over het leven vanuit hun eigen leven, dit zie ik echt terug in hoe zij voor de klas staan en hun lessen geven en overbrengen.
Lokale partner DEC past goed bij ons!
Op het kantoor van DEC word ik warm onthaald. Iedereen is blij met de nieuwe samenwerking. DEC heeft veel professionals in dienst en een visie en missie waarin wij als Startup4kids heel mooi passen. En omgekeerd.
Ik heb veel leuke en goede gesprekken gehad met de directie en ook op een meer informele manier tijdens de lunch met de rest van het personeel. Allemaal willen ze graag meer weten over onze stichting en over het werken met mensen met een beperking. Dit is voor hen een nieuwe doelgroep, wat het voor hen ook extra interessant maakt. En wij kunnen juist weer gebruik maken van hun kennis en connecties en elkaars kracht en kennis gebruiken om de bestaande projecten nog beter te ontwikkelen. Dat is de kracht van samenwerking!
Verbaasd en verwonderd
Dit bezoek heeft mij weer echt verwonderd en geïnspireerd. Vooral de kennis en betrokkenheid van DEC viel mij op. En hoe onze eigen Aflatoun-trainers lesgeven, is bijna niet te omschrijven. Dat is waarom ik ook veel foto’s en filmpjes heb gemaakt, om dit te laten zien; beelden zeggen soms zoveel meer…
Prachtig dat wij deze lessen mogelijk maken voor zoveel kinderen in Ethiopië. Ik ben dankbaar dat ik hier een stukje aan mag bijdragen en dit met eigen ogen mocht zien en beleven.
Nienke Miezenbeek
Projectleider Ethiopië
Startup4kids
[vc_video link=”https://vimeo.com/326294980″]