Projectupdate Guatemala – December 2017
De afgelopen maanden zijn er veel mooie dingen gebeurd binnen ons project in Guatemala. Zowel bij speciale school Escuela Xelajú als bij dovenschool ADSQ zijn de kinderen en leraren verder gegaan met de modules van Aflatoun, waar veel waardevolle activiteiten uit zijn voortgekomen.
In deze update vertellen lokale projectcoördinatoren Yessica en Iker over de jaarafsluiting van afgelopen oktober/november.
Iker “Wat ben ik trots op de kinderen van de dovenschool!”
“In de dovenschool is de inspanning die de leraren leveren om de activiteiten uit te voeren met de grootst mogelijke impact op de kinderen lovenswaardig![vc_media_grid element_width=”6″ grid_id=”vc_gid:1513884804485-76d481cd-bb55-1″ include=”4547,4546″]Het openen van de spaarpotten wordt groepsgewijs uitgevoerd door de vier leraren en hun leerlingen. Voordat we ze openen praten we over sparen: waarom en waarvoor wat sparen we? Het moment dat de spaarpotten geopend worden is heel mooi: veel zenuwen, gelach en concentratie op het moment van het tellen van het geld. Ze bedenken wat ze kunnen doen met dit geld. En dan stelt een van de leerlingen voor om door te sparen tot december, omdat het een maand is met veel uitgaven waarbij het gespaarde geld goed van pas kan komen. Het idee zorgt voor debat en een brainstormsessie.
Een van de leraren vertelt me dat de leerlingen hebben besloten door te gaan met sparen en dit jaar geen activiteit zullen ondernemen met het geld. Hij vraagt me of dit mogelijk is volgens het Aflatoun-project. Ik zeg hem dat ik het er volledig eens ben en gelukkig ben met de ideeën van de kinderen, omdat ik zie dat een van de doelen van het programma is behaald. Wat ben ik trots op deze kinderen van de dovenschool!”
“Opvallend is dat alle activiteiten draaien om eten”, vertelt Yessica
“In de Xelajú-school is de maand oktober een maand van afsluitende en laatste activiteiten. Lerares Glendy voert de activiteit ‘Talentenjacht’ uit. Het erg mooi en alle kinderen doen mee. Er zijn kinderen die een instrument durven te spelen, te dansen, terwijl een ander kind op zijn gemak een tekening maakt om zijn talent aan andere klasgenoten te presenteren. Er is ruimte voor het talent van elk kind.
In de eerste twee weken van oktober hebben alle leraren de spaarvarkens met hun leerlingen geopend en worden er activiteiten uitgevoerd met gebruik van het gespaarde geld. In de klas van lerares Dina worden de spaarvarkens geopend en worden ideeën over wat te doen met het gespaarde geld besproken. Alle leerlingen doen actief mee en zijn blij om de beloning te zien van hun wekelijkse (spaar)inspanning, Er worden verschillende activiteiten uitgevoerd uiteindelijk: een lerares besluit met haar leerlingen naar een kiprestaurant te gaan, een andere gaat naar een pizzeria en een groep van 5 leraren besluit samen met hun leerlingen een gezamenlijke activiteit in een hamburgerrestaurant te doen. Opvallend is dat alle activiteiten draaien om eten, iets wat de kinderen zelf niet vaak buiten de deur doen, de groep met elkaar verbindt en zorgt voor een samenzijn buiten de bekende schoolmuren.[vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1513884804489-691a2aa0-2ea2-0″ include=”4555,4553,4552″]Aan het einde van de maand wordt de afstudeeractiviteit van de vijfdejaars lerares Hania uitgevoerd. Zij verlaten dit jaar de school. Naast hun gewone diploma wordt ook het Aflatoun-diploma uitgereikt aan de leerlingen. Felicitaties aan de kinderen voor hun inspanningen!”In 2018 gaat het project in Guatemala door met Aflatoun-onderwijs voor kinderen van Escuela Xelajú en dovenschool ADSQ. Ook verwachten wij dat er nog 2 scholen aan zullen sluiten bij het programma. Hierover in januari meer nieuws!
Voor nu, ook namens alle kinderen en leraren in Guatemala;
Fijne feestdagen! ¡Felices fiestas!
Projectteam Guatemala
[vc_separator]