20 Aflatoun-docenten in Ethiopië worden getraind

Regelmatig worden onze trainers bijgeschoold om nog beter te kunnen werken met de Aflatoun-methode. Van donderdag 7 t/m zondag 10 december 2017 vond de ‘Aflatoun Child Social and Financial Education (CSFE)’ refreshment training in Ethiopië plaats onder leiding van twee externe, Ethiopische Aflatoun-mastertrainers, Tadios Kebede en Ephram Shiferaw.

Wat is “Aflatoun Child Social and Financial Education”?

CSFE is een wereldwijd educatief programma voor kinderen van 3 tot 19 jaar.
Het programma bereikt 4 miljoen kinderen in meer dan 110 landen en streeft ernaar om kinderen in zichzelf te laten geloven en bewust te zijn van hun eigen rechten en verantwoordelijkheden. Verder wordt de kinderen het concept van sparen bijgebracht door ze hun eigen innovatieve onderneming te laten beginnen. Ze ervaren het jong ondernemen. De bedoeling is om de kinderen financieel en sociaal sterker in hun schoenen te laten staan om vervolgens hun eigen leven te kunnen veranderen.

Het Aflatoun-concept draait om 5 kernthema’s die op een creatieve manier worden overgebracht op de kinderen door middel van activiteiten en werkboeken:

  1. Persoonlijk begrip en ontdekking
  2. Rechten en verantwoordelijkheid
  3. Sparen en uitgeven
  4. Plannen en budgetteren
  5. Mini sociale en financiële ondernemingen

Iedereen kan zijn dromen waarmaken

In totaal namen 20 docenten deel aan de training, 9 vrouwen en 11 mannen. Maar liefst 11 van de deelnemers zijn doof of hebben gehoorbeperkingen en 9 een lichamelijke beperking. In Ethiopië is het nog lang niet vanzelfsprekend dat mensen met een beperking dit soort dingen kunnen doen en een deel van de kracht van het programma zit hierin:

Het is voor de kinderen het bewijs dat écht iedereen zijn dromen kan waarmaken ook al heb je een beperking.

 

 

Tijdens de training maken de deelnemers kennis met het Aflatoun-concept, het programma en het Aflatoun-netwerk. De methode en de kernthema’s worden geïntroduceerd en de deelnemers oefenen met de Active Learning Methods (ALM) om zo de Aflatounlessen interactief te kunnen houden. (ALM draait om brainstormen, vragen stellen, actief luisteren, spelletjes spelen, energizers en andere activiteiten).

 

Iedereen heeft de training succesvol afgerond: aan het eind van de driedaagse training stonden er 20 trotse deelnemers klaar om de Aflatoun-methode met nog meer enthousiasme en toewijding te gaan toepassen op hun scholen, om zo hun bijdrage te leveren aan het financieel en sociaal sterker maken van de kinderen in hun omgeving.

 

Meer weten over ons project in Ethiopie?

 

 

Posted on februari 20, 2018 in Nieuws compleet, Nieuws uit Ethiopie

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top