Aflatoun clubs Ethiopië – Sparen is populair!

Dires for Development Aflatoun StartUp4kids

Aflatoun clubs vormen de ruggengraat van het onderwijs dat StartUp4Kids ondersteunt. Iedere maand laten de projectleiders weten hoe het gaat met de activiteiten van de Aflatoun clubs aan StartUp4Kids. In hun reportage vertellen ze wat ze hebben gedaan en of er problemen of beperkingen waren. Vanwege de infrastructuur en een gebrek aan tijd en kennis gaat er altijd een tijdje overheen voor we het “Nieuws” binnen hebben. Onderstaande is een verslag van mei, waarin ook wordt vooruitgeblikt op juni en juli, de maand waarin de “Ondernemersdag” plaats heeft gehad. Hierover later meer.

Aflatoun clubs activiteiten in mei

In Ethiopië lijkt alles goed te verlopen te lopen ondanks de beperkte middelen die ze hebben. Op eigen initiatief wordt elke activiteit geleid door iemand die gekozen wordt uit de groep. Hiermee bevorderen ze dat meerdere mensen kunnen oefenen met wat leiderschap inhoudt. Ook zorgt het voor nieuwe ideeën die de kinderen dan zelf mogen uitvoeren. De kinderen worden creatiever en leren beter samenwerken. Dat deze formule aanslaat bewijst het feit dat er al 10 scholen zijn waar twee of meer Aflatoun clubs actief zijn.

Aflatoun Club StartUp4Kids

Deze dove leerlingen leggen hun business idee uit van hun eigen Aflatoun Club aan het publiek (ouders en familie)!

Populairste activiteit Aflatoun clubs is sparen

Van alle activiteiten die de clubs ontplooien, blijkt sparen toch wel het populairst. Steeds meer leerlingen melden zich aan voor het openen van een bankrekening. Degene die het lukt om wat op zij te leggen zijn super trots dat er nu ook wat op die rekening staat!

Trainen van leraren

In Ethiopië worden ook leerkrachten opgeleid om zelf Aflatoun onderwijs te geven. Inmiddels zijn er 11 onderwijzers die op 20 reguliere scholen twee keer per week Aflatoun onderwijs verzorgen. Ook in Minilik, de school voor blinde leerlingen, gaat het goed met Aflatoun. De leraar krijgt wekelijks bijscholing en de klas wordt bijgestaan. Hetzelfde geldt voor de dovenschool. Gezamenlijk is bekeken hoe ze de ondernemersdag in Juli tot een succes konden maken.

Succesverhaal van 21 jarige Mekdelawit Tafese

“Ik heet Mekdelawi, ben 21 en zit in een klas met het speciaal onderwijs op de Hidasie school. Ik kom uit Addis Ababa Gerji, dus ik kan nu lopend naar school met een vriend. Daarvoor zat ik op een gewone school maar daar zeiden ze altijd dat ik dom was. Zowel de leraren als sommige leerlingen. Ik ben hierheen gestuurd door mijn ouders, omdat ze denken dat ik mentaal niet helemaal in orde ben. Ik zit in een klas met 10 leerlingen, vijf jongens en vijf meisjes. Ik vind het nu zo heerlijk om naar school te gaan!

Ik krijg steeds meer zelfvertrouwen en nu we Aflatoun les krijgen, kunnen we overal over praten. Vroeger was ik nogal eens down omdat ik met niemand mocht praten of spelen. Maar nadat ik de les “Wie ben ik?” had gevolgd uit het onderdeel “Je zelf begrijpen”, snapte ik wat ik allemaal kan en niet kan doen. Ik ben nu de beste van mijn klas en de school en mijn familie belonen me daarvoor. Ik kijk uit naar de wekelijkse Aflatoun lessen. Dires, bedankt!”

Dires is de lokale partner van StartUp4Kids in Ethiopië, lees hierover meer op de projectpagina.

Posted on september 13, 2017 in Nieuws compleet, Nieuws uit Ethiopie

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Top