Zomerworkshops voor tieners in Botswana

IMG 9315

2020 was een bijzonder stil jaar voor onze projecten, zoals je zult begrijpen. Gelukkig kwam later dit jaar het onderwijs in Botswana wel weer op gang voor de oudere kinderen en was hier op kleine schaal weer het een en ander mogelijk. Een tijdje terug werd Katja benaderd door James, de voorzitter, van Future Explorers Youth Society (FEYS).

Het doel van FEYS is jongeren te betrekken bij vrijwilligersactiviteiten om hun gemeenschappen op een duurzame wijze te verbeteren en de jongeren mondiger te maken. Zij doen dit door het aanbieden van diverse activiteiten als scouting, milieueducatie via het Junior Ranger-programma, een eigen traditionele dansclub, etc. James vroeg Katja of zij het Aflateen-programma zou willen geven aan een tienergroep en daar is zij in oktober mee gestart, omdat dit uiteraard een mooie aanvulling is op hetgeen ze al doen.

Vorige week gingen 28 jongeren van FEYS op zomerkamp. Dit jaar vond dit kamp plaats op de gemeenschapskampeerplek in Tsutsubega, in de gemeenschap waar Katja woont. Katja heeft deze groep iedere morgen workshops gegeven, waarbij dit programma afgesloten zou worden met een presentatie voor de lokale gemeenschap.

“Het was hartstikke leuk om een week lang op te trekken met de jongeren van FEYS. Stuk voor stuk zijn dit ontzettend lieve, leuke en behulpzame kinderen. Het was heel mooi om hun zorg voor elkaar en de omgeving te zien tijdens hun kampeerweek, waarin het voornamelijk regende. Iedere ochtend heb ik de jongeren empowerment-workshops gegeven. De eerste dag draaide het om een introductie van de groep, het programma en de activiteiten.
De tweede dag stond onder andere in het teken van talenten en vriendschap. Ik heb ze allerlei stellingen voorgelegd en hun mening gevraagd. Een van de vragen was: “Mannen mogen met mannen trouwen en vrouwen met vrouwen, ben je het daarmee eens of oneens?” Een van de jongens was het er mee eens en de rest van de groep was oneens; er ontstond hierover een enorme discussie, ook over het feit dat de regering dit sinds een paar jaar toestaat. De jongen die het ermee eens was, vertelde zelfs dat hij verliefd was op een van de jongens die ook mee was met het kamp dat leverde een nog grotere discussie op. Ik vond het fijn dat ze zich zo vertrouwd voelden met elkaar, maar ook met mij. Wat nog het mooiste was dat de twee jongens de dag erna samen een stoel deelden.
Op de derde dag zijn we allerlei oefeningen gaan doen om de kinderen kritisch na te laten denken, probleemsituaties in kaart te brengen en bedenken hoe je tot oplossingen komt.
Uiteindelijk hebben ze in drie groepen bepaald welk issue ze op vrijdag tijdens de presentatie aan de kaak wilden stellen en welke oplossingen er voor dat probleem zijn. Via brainstorming, mindmapping en samenwerkingsoefeningen hadden de groepen een idee van de inhoud en uitvoering van hun presentatie. De voorlaatste dag heb ik ze extra uitgedaagd uit hun comfortzone te stappen en meer te doen dan alleen te speechen en heb ik ze geleerd hun planning te maken. De middag hebben ze besteed aan oefenen en kwam een van de meiden met een prachtig gedicht over het door hun gekozen onderwerp ‘zelfmoord’.

Op hun laatste ochtend verwachtten ze me al vroeg voor de ‘generale repetitie’. Helaas regent het die ochtend pijpenstelen en werd de repetitie vervangen door schuilen onder een luifel. Het blijft maar regenen en regenen en uiteindelijk is in overleg met James en de Chief besloten de presentaties uit te stellen naar begin volgend jaar. Heel jammer, maar het is wat het is, en zo staan de jongeren er ook in! We hebben het dus nog tegoed en ik hoop dan weer een leuk filmpje voor jullie te kunnen maken!”. Katja[vc_video link=”https://vimeo.com/493764608″][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1608649773243-4190e54f-9e13-6″ include=”6313,6314,6315″]