Startup4kids Peru staat aan de vooravond van schaalvergroting van het Aflatoun-onderwijs in Peru. Sparen en spaarzaam zijn, speelt daarbij een belangrijke rol. Want sociale en economische vaardigheden, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen is de gedachte.
Het spaarvarken zie je dan ook bij alle onderwijsprojecten van StartUp4kids terug. Zonder geld kun je eenmaal weinig ondernemen. Startup4kids wil nu juist graag kinderen bijbrengen dat ze baas zijn over hun eigen leven. Het verwerven van inkomsten door het bedenken en uitvoeren van activiteiten die geld opleveren is dan ook een rode draad. Uiteraard besteedden de kinderen ook aandacht aan hoe je geld kan besparen. Bijvoorbeeld door zuinig te zijn met energie, water en grondstoffen. Daarmee draagt het onderwijs bij aan verbetering van de levensstandaard en aan het realiseren van de “global goals“.
Terugblik 2016
Uiteraard is iedereen benieuwd naar de spaartegoeden die zijn verzameld. In december wordt dit feestelijk omlijst. De kinderen blikten terug op het afgelopen jaar om te kijken wat ze allemaal geleerd hebben. In Peru zijn de Aflatoun-kernbegrippen natuurlijk in het Spaans: ‘Ontdekken’ (explorar), ‘denken’ (pensar), ‘onderzoeken’ (investigar) en ‘uitvoeren’ (actuar). Ook konden de kinderen aangeven of ze het leuk vonden of niet. Gelukkig was de overgrote meerderheid positief over het Aflatoun-onderwijs. Apetrots presenteerden ze de opbrengsten.[vc_media_grid element_width=”6″ grid_id=”vc_gid:1489684520039-97d2c42a-fae7-8″ include=”3172,3175,3177,3183″]
Een doel stellen voor het sparen
Sparen is pas leuk als je een doel hebt. In Peru sparen kinderen vooral voor speelgoed (26.6%), gevolgd door kleren en schoeisel (18.6%), eten en drinken (11.9%) en studiemateriaal (6.0%). Ook elektronica, een fiets, een huisdier, dingen voor het huis, boeken of cadeautjes werden als doel genoemd. Ook zijn er kinderen die willen sparen voor een huis!
Doorstomen in 2017 met StartUp4kids Peru
In 2017 zal de focus liggen op het trainen van lokale leerkrachten. Zo worden ze minder afhankelijk van het Aflatoun-team en wordt de impact vele malen hoger. Tijdens het Forum Regional waren de verschillende betrokken partijen afwezig om informatie en ervaring uit te wisselen. Ook werd er ingegaan op het beleid van de overheid. Behalve docenten, schooldirecteuren en een specialist van het landelijk Ministerie van Onderwijs waren er ook vertegenwoordigers van het plaatselijke steunpunt van FINCA Perú, World Visión Perú en van de regionale overheid in Ayacucho aanwezig. Het is namelijk de bedoeling dat op alle scholen in Peru het lesprogramma van Aflatoun gegeven gaat worden en wij beginnen alvast in de rurale gebieden.
Presentatie Aflatoun-lesprogramma in steeds bredere kring
Een Aflatoun-supervisor bezocht lokale en regionale overheden die zich bezighouden met onderwijs. Uiteraard met de bedoeling ze te laten deelnemen aan het opschalingsproject. Deze supervisor is door FINCA aangesteld. Ook waren er presentaties van het Aflatoun-lesprogramma voor docenten van verschillende onderwijsinstellingen.[vc_media_grid element_width=”6″ grid_id=”vc_gid:1489684520049-3c54bf67-07a6-10″ include=”3174,3173″]Op bovenstaande foto kijken deelnemers aan het Forum o.a. naar een videopresentatie van reeds uitgevoerde projecten op scholen (linker foto) en is het Aflatoun-lesprogramma aan de docenten van verschillende onderwijsinstellingen gepresenteerd (rechter foto).