Onze projectleider Peru, Jolijn Lubbers, bezoekt ons project in Nepal

4c9fad9e 349f 4e6b 8f42 7cf446fdbb83

Tijdens de vakantie van Jolijn naar Nepal bracht ze een bezoek aan ons project in Kathmandu. Lees hieronder haar verslag.

Dag 1 – Maandag 10 oktober 

Ik neem een taxi naar Umbrella en daar word ik heel vriendelijk ontvangen door projectdirecteur Shyam en een paar andere teamleden. Door middel van een sjaaltje en tikka krijg ik een warm welkom. Ik word voorgesteld aan iedereen en we spelen even Carrom mee met de jongeren die verschillende spellen aan het doen zijn. Shyam legt me in een paar uur de hele achtergrond van Umbrella uit. Ik ben onder de indruk van de prachtige organisatie en de professionaliteit die ervan afstraalt.

Als lunch krijgen we Aloo Parata, een flatbread gevuld met spicy aardappelpuree. De collega’s zijn erg lief en we lachen om wat liefdesverhalen van een van de meiden. Een collega is 30, single, maar wel aan het daten. Er worden grappen gemaakt dat ze nog nét op tijd is om liefde te vinden. Ook in Nepal veranderen de generaties langzaam: niet iedereen wordt uitgehuwelijkt en je mag als vrouw ook nog later kinderen krijgen. Mooi om te zien. Tijdens de lunch leer ik meer over de functies van alle collega’s en kan ik heel veel vragen stellen. Ontzettend leerzaam.  

Na de lunch pingpongen we erop los met de jongens die er rondlopen. Het is rustig want het is de eerste dag na Dassain, een belangrijk festival, waardoor de meeste jongeren zo’n twee weken in hun geboortedorp hebben doorgebracht. Iedereen moet nog langzaam terugkomen richting Kathmandu. Maar al snel wordt er rondgebeld en aan de jongeren gevraagd of ze woensdag naar Umbrella willen komen om ervaringen uit te wisselen.

Shyam geeft me daarna nog een rondleiding door het kantoor/opvanghuis en ik ontmoet iedereen even wat langer. Ik zie het computerlokaal, maak met iedereen een gesprekje en ik krijg wat evaluaties in te zien over ons sociale en financiële lesprogramma AflaYouth. Wat me meteen opviel in de evaluatieformulieren is dat de jongeren het vooral heel leuk vinden dat ons lesprogramma heel interactief is: ze vinden het leuk om samen te werken, van elkaar te leren en vriendschappen te sluiten. 

Dag 2 – Dinsdag 11 oktober 

Aan de hand van een presentatie laat Kusum zien hoe ze ons lesprogramma hebben geïmplementeerd, hoe ze het uitvoeren en waar ze tegenaan lopen. Dit soort inzichten helpen ons om het werk van StartUp4Kids te verbeteren. Het is indrukwekkend dat het ze het curriculum helemaal eigen hebben gemaakt en hebben aangepast aan de lokale omstandigheden. Ze hebben het lesmateriaal opgedeeld in behapbare dagen en door middel van een oriëntatie sessie weten de jongeren waar ze aan beginnen als ze deelnemen aan de 10-daagse sessie. 

Vandaag zijn er meer jongeren in het Umbrella-huis en ik blijf in de lunchruimte hangen met Nisha (20 jaar) en Kishan (19). Ik leer dat Nisha als sinds haar zesde bij Umbrella zit, haar ouders zijn weggerend toen ze 6 was en hebben haar achtergelaten in huis. Nisha is een ontzettende intelligente, knappe en lieve meid. Ze weet heel veel over gender equality, is geïnteresseerd in transgenderrechten en wil meer weten over de politiek in China. Ze studeert psychologie en wil dat in de toekomst combineren met social work. Ze vertelt me dat ze met een andere Umbrella vriendin samenwoont. Ze wonen in een kamer van zo’n 15m2 met een keukenblok, ze koken elke dag samen en ze lezen veel. Ze is erg open en vertelt dat ze door Umbrella heeft geleerd wat een familie is. Shyam legt me uit dat ze een van de weinige kinderen is die financieel wordt ondersteund door Umbrella, omdat ze geen familie meer heeft. Ze maakt veel indruk op mij en ik ben zo blij dat ze hier is terecht gekomen.  

Dag 3 – Woensdag 12 oktober 

Er zijn heel veel jongeren aanwezig vandaag en ze doen allemaal wat anders als ik binnenloop. Ze hebben computerles, volgen workshops, maken tiktok-filmpjes, bellen met familie via de wifi, maken thee of koffie voor elkaar, of doen leuke spelletjes. Terwijl ik bezig ben in het kantoor van Shyam komt Nisha binnenlopen en we zijn zo weer een uur in gesprek. Ze vertelt me over AflaYouth en haar studie. Ze wil graag advies over wat ze moet doen naast haar studie en wil weten wat ik allemaal heb gedaan – Shyam had me al verteld dat ze veel stages loopt. Ze heeft het al over scholarships om haar master in het buitenland te doen, Nisha is erg ambitieus. Ik weet zeker dat ze haar dromen gaat waarmaken. 

Tijdens de lunch ontmoet ik nog wat nieuwe collega’s die terugkomen van Dassain. Ik vind het knap is dat de werknemers van Umbrella goed kunnen werken als er continue zoveel jongeren rondlopen. Maar het is heel mooi om te zien hoe erg iedereen elkaar waardeert. Ik zie dat de jongeren een hele goede band hebben met Shyam en de rest van de collega’s, er is een groot vertrouwen. 

Na de lunch hebben we een groepsgesprek met zo’n 15 jongeren, zo lief dat ze allemaal zijn gekomen. Shyam legt uit waarom ik er ben, dat het informeel is en dat ze in het Engels of Nepalees mogen antwoorden. Ik vraag of ze willen delen wat ze het leukste vonden aan ons lesprogramma en wat ze ervan hebben geleerd. Hier een greep uit de mooie antwoorden:

  • Samenkomen met andere jongeren en samen aan opdrachten werken. Door de interactie met elkaar leren ze van en met elkaar. 
  • Wat is werken: hoe werk je in een team, wat is netwerken, hoe maak je een CV, wat moet je aan naar een sollicitatie, hoe moet je pitchen? Veel jongeren deelden dat ze zich hebben gerealiseerd dat je skills nodig hebt om te werken. Dat alleen studeren en een diploma halen niet voldoende is. Dat aspecten zoals communicatie, body language, kleding en punctualiteit ook erg belangrijk zijn. Het klinkt simpel, maar zo belangrijk om te weten. 
  • Volunteering: volgend op het werk, hebben ze ook geleerd dat het goed is om vrijwilligerswerk te doen. Dat je niet altijd betaald hoeft te worden als je bepaalde skills wil leren.
  • Entrepreneurship: wat moet je kunnen als ondernemer, hoe maak je een business plan, hoe manage je je budget? Ze hebben geleerd om over hun dromen na te denken en een plan bij te maken. 
  • Fake Job Agencies: in Nepal zijn veel job agencies die veel geld vragen voor niet bestaande functies. Er is ze geleerd dat ze hier niet mee in zee moeten gaan en geen geld hoeven te betalen om een baan te vinden.
  • Confidence: zoveel jongeren vertellen dat ze van introvert, veel meer extravert zijn geworden. Ze zeggen: kijk naar mij, ik durf hier nu voor een groep te staan en wat te vertellen, dat kon ik eerder echt niet. Echt zo ontzettend mooi om te zien. En wat ik leuk vond is dat ik dit zelfs in Peru heb gezien bij de kleine kinderen van 6 jaar, die opeens voor de klas durfden te staan. Wat een impact maakt het. En wat zijn we toch universeel als mensen.
  • Networking: ze deelden dat ze vrienden hebben gemaakt, met vreemden hebben gepraat en een band hebben gekregen met elkaar. “Ik dacht dat ik niet sociaal was, maar dat ben ik wel. Alles was gewoon super nieuw voor mij”. “Ik weet dat ik mijn gevoel mag delen hier”. Dit kwam heel erg binnen bij mij.
  • Ze krijgen richting: ze deelden dat het fijn was dat ons lesprogramma helpt om richting te geven aan hun leven.

Shyam bedankt iedereen en vertaalt nog wat dingen van Nepalees naar Engels en andersom. De facilitators van ons lesprogramma mogen daarna wat tegen de groep zeggen. Mooie woorden worden met de jongeren gedeeld: “Wat knap dat jullie je gevoel durven te delen voor deze groep.” “We zijn zo trots op jullie, ga zo door.” “Believe in yourself, you are the changemaker.” Wat een impact maken deze mensen op de jongeren, en andersom.

Daarna delen ze hun eigen ervaringen met het lesgeven. Ze leggen uit dat het veel werk was om AflaYouth helemaal eigen te maken en een gepast lesprogramma in elkaar te draaien. Ze vertellen dat er steeds meer interactie ontstaat tussen de jongeren en ze zelf ook continu blijven leren en het programma daarop aanpassen (learning by doing). Ze vragen of de jongeren feedback hebben en er wordt gedeeld dat er soms te weinig tijd was voor interactie vanwege een tijdsschema. Dat zijn tips waar de facilitators veel mee kunnen! 

Aan het eind van de sessie mogen ze me nog vragen stellen. Dat was heel erg leuk en soms ook lastig. Wij als StartUp4kids (of ik) hebben ook niet alle wijsheid in pacht en het moet een gebalanceerde uitwisseling van kennis blijven. Maar ik snap ook dat het leuk is dat er een keer iemand anders, uit een ander land aan tafel zit. Ik deel een paar leuke vragen: 

  • Een wat verlegen meisje vraagt: ‘Heb je tips om vrienden te maken?’ Ik word bijna emotioneel omdat het zo’n oprechte vraag is. Ik zeg dat Umbrella een hele mooie plek is om vrienden te maken. Dat het soms wat tijd kost, maar dat er hele mooie vriendschappen kunnen ontstaan als je interesse in elkaar toont. 
  • Ze vragen ook wat ik zelf mooi vind aan Aflatoun/AflaYouth. Ik vertel ze over mijn ervaringen in Peru en hoe zoveel aspecten hetzelfde zijn in Peru, Nederland en Nepal. Dat we allemaal mensen zijn, waar we ook wonen en dat het programma dus overal veel impact kan maken.
  • Een andere vraag is of ik tips heb om een goede ondernemer te zijn. Ik zeg dat het het belangrijkste is dat ze niet opgeven als even moeilijk wordt. Dat voor jezelf werken met vlagen goed gaat en met vlagen niet. En dat ze altijd hulp kunnen vragen aan Umbrella en familie/vrienden. Ze zijn nog jong, kunnen nog veel leren en hoeven niet alles alleen te doen. Ik kan me niet voorstellen dat ik op mijn 18de in mijn eentje een groentewinkel zou openen in een enorme stad zoals Kathmandu. 
  • Verder vragen ze nog naar mijn dromen, hoe ik terecht ben gekomen bij StartUp4Kids, wat ik van Nepal vind en of wij ook grote festivals zoals Dassain hebben. 

Daarna bedank ik iedereen en ook de facilitators voor hun harde werk en is de sessie na zo’n 90 minuten afgelopen. We maken nog wat groepsfoto’s en praten na met Masala Chai en koekjes. 

Wat een geweldige dagen. Ik baal dat ik niet langer kan blijven, want ik had me er nog wel wat weken kunnen vermaken. Gelukkig heb ik in drie dagen een fantastisch beeld gekregen van Umbrella en de impact die zij maken. De mensen die er werken zijn erg professioneel, hebben een duidelijke visie en weten precies hoe ze met de kinderen moeten omgaan. Wat fijn dat wij hier aan bijdragen met StartUp4Kids!

Collage Nepal