Onze projectleider Guatemala, Michèle Josemans, bezoekt na vier jaar weer haar project

IMG 2917

Verslag projectbezoek Guatemala – Michèle Josemans

In de week van 8 augustus 2022 bezocht projectcoördinator Michèle Josemans onze scholen in Guatemala. Hierbij een kort verslag.

Na een periode van bijna 4 jaar na het laatste projectbezoek, is het hoog tijd om de scholen in Guatemala weer eens te bezoeken. Waar het in Nederland wellicht weer heel normaal lijkt dat kinderen fysiek les hebben op school, is dat in Guatemala minder vanzelfsprekend. Sinds maart 2020 zijn de scholen zo goed als dicht geweest en hebben de kinderen onderwijs ontvangen via papieren huiswerkstencils, les via een online streamingsdienst, of toch op school, zoals in het geval van de Dovenschool die alles zo lang mogelijk open heeft proberen te houden. Sinds een paar maanden heeft de Guatemalteekse overheid bepaald dat de scholen weer open mogen en keert alles geleidelijk terug naar de normale situatie. Nou ja, normaal, de kinderen zijn ingedeeld in borbujas, oftewel ‘(zeep)bellen’, waarin de kinderen elke keer dat zij naar school gaan met dezelfde groep zijn zodat de kans op verspreiding van het virus kleiner wordt. De kinderen komen dus niet meer elke dag naar school, wat nadelige gevolgen heeft voor hun ontwikkeling en veel vraagt van hun ouders of verzorgers. Ook zijn er nog veel ouders die angst hebben voor het virus en hun kinderen thuishouden. Op basisschool Escuela Minerva zijn dat er bijvoorbeeld nog 60 van de ruim 200 kinderen! Tijdens het projectbezoek is te zien dat de kinderen het ontzettend fijn vinden om naar school te komen. Zij zijn het thuis zitten zat. Van jong tot oud vertellen de kinderen dat zij de sociale contacten met hun leeftijdsgenoten en leraren zo gemist hebben. Sommigen van hen hebben ook tijdens de lock down de schoolmoestuinen bijgehouden. Dit deden zij omdat ze dit erg leuk vinden en zo ook nog in contact konden blijven met anderen.

Tijdens het projectbezoek bezoekt Michèle de 5 scholen in Quetzaltenango samen met lokale projectcoördinator Iker Ugalde. Ook ontmoet zij verschillende mogelijke nieuwe partnerscholen en financiële en ondersteunende partners ter uitbreiding en verrijking van het nieuwe projectjaar in 2023. Er liggen mooie kansen en plannen klaar! Tijdens het bezoeken van de scholen wordt er ingezoomd op de lopende projecten van StartUp4Kids op de betreffende school; Aflatoun-onderwijs, schoolmoestuinen, de transportbeurs, en de kleine donaties die eind vorig jaar zijn verstrekt voor onderhoud op school of andere wensen en behoeften die in lijn liggen met onze projecten. Michèle spreekt met directeuren, docenten, ouders, en kinderen en ziet de kinderen aan de slag op de school of in de moestuin.

Een paar hoogtepunten per school:

Escuela Minerva

Escuela Minerva benadrukte bij het bezoek dat zij Aflatoun echt zien als een ‘vriend’ die hen en de kinderen vergezelt gedurende het hele schooljaar en curriculum. Een vriend die los staat van de school, die de kinderen helpt en waar de kinderen op kunnen bouwen en terugvallen. Aflatoun stimuleert de creativiteit van de kinderen en het bezig zijn met en in de natuur. De kinderen zijn erg blij met de speeltoestellen die vorig jaar gedoneerd zijn aan hen door StartUp4Kids en dit docententeam werkt met veel enthousiasme aan de verschillende projecten die wij met hun uitvoeren. 

Escuela de Educación Especial Xelajú

Bij Escuela Xelajú zijn er wat heftige zaken gebeurd de afgelopen jaren met betrekking

tot de privélevens van sommige van de docenten. Dit is te merken in de sfeer op de school. Desalniettemin werken de docenten met net zoveel passie voor de school en zetten zij zich met hun hele kunnen in voor de kinderen. Ook zij hebben een flinke mouw moeten passen aan de situatie van de afgelopen jaren, en hebben er alles aan gedaan deze kwetsbare kinderen met verschillende lichamelijke en geestelijke beperkingen toch op school te krijgen en de lesmaterialen zo goed mogelijk aan te passen zodat de kinderen het online of via hun ouders en verzorgers ook zouden kunnen begrijpen. Deze ouders en verzorgers hebben een nog belangrijkere rol gespeeld de afgelopen tijd en de kinderen waren nog afhankelijker van hen bij het ontvangen van educatie. Vorig jaar heeft Escuela Xelajú een nieuwe lesmethode aangeschaft uit Spanje met het geld van ons project om de studenten beter te bedienen. Dit jaar hopen zij de methode weer iets uit te kunnen breiden. Ook was het fijn te zien dat de eerste kinderen nu gebruik maken van de transportbeurs bij Escuela Xelajú. Veel kinderen komen van ver en hebben onvoldoende financiële middelen om de bus te pakken.

Escuela de Educación Especial Olintepeque

Deze school is de blijdschap zelf! Wij werden ontzettend warm onthaald met speeches, kersen uit eigen tuin, en een snack voor onderweg. Het docententeam liet met volle trots alle klaslokalen zien, inclusief het nieuwe meubilair wat vorig jaar is aangeschaft door ons programma zodat de kinderen niet meer uit hun schoolbank kunnen schuiven/vallen. Een hele mooie nieuwe aanwinst. Het zijn er nog lang niet genoeg voor alle kinderen dus zij hopen er nog meer aan te kunnen schaffen dit jaar. Ook is er een computer gekocht voor de schooladministratie. Elke docent vertelt over zijn werkwijze in de Aflatoun-les en over de kinderen in de klas. Deze school heeft nog geen schoolmoestuin, maar wel alle ruimte hiervoor, dus dat is het volgende project wat gestart zal worden op deze school.

Escuela de Sordos

Ook bij Escuela de Sordos werden we onthaald met een warm welkom en zelfgemaakte empanadas door een van de studenten. De Dovenschool is deze zomer voor de zoveelste keer verhuisd naar een andere locatie omdat zij geen eigen terrein hebben en alles op vrijwillige basis doen, met erg gelimiteerde middelen. Tijdens het bezoek konden wij de nieuwe locatie bewonderen, die nog niet helemaal ingericht was, en spreken met de docenten en coördinatoren over de lesmethoden, toekomstige plannen met de moestuin en andere wensen vanuit de school. Op deze school werpt de transportbeurs ook echt zijn vruchten af! Bijna elk kind krijgt maandelijks zijn busritten naar school vergoed. 

Caras Alegres

Tijdens het bezoek aan Caras Alegres ontstond er een goed gesprek over mogelijke uitbreiding van ons project. Deze school is al een aantal jaren actief met ons Aflatoun-onderwijs en heeft sinds kort ook een schoolmoestuin waar de kinderen en ouders (!) erg enthousiast over zijn. Er is een dringende behoefte aan personeel. Iets wat doorgaans lastiger is om fondsen voor te werven. Door de pandemie hebben er in de gemeenschap zaken voorgedaan waarvoor zeer dringend psychologische hulp nodig is voor de kinderen die naar deze naschoolse opvang komen. Op dit moment is er een psychologe in dienst maar die kan niet alle kinderen ondersteuning bieden in haar eentje op één ochtend per week. Daarnaast is er ook dringend behoefte aan mankracht voor het draaiende houden van het kinderrestaurant (comedor infantil) waar de kinderen van Caras Alegres en uit de buurt dagelijks gratis een gezonde maaltijd kunnen krijgen. Tevens heeft Caras Alegres plannen om een ouder-programma weer nieuw leven in te blazen (Mujeres en Camino), een capaciteitsprogramma voor meisjes en vrouwen uit de gemeenschap.

Ook zullen er bredere onderwerpen passeren voor iedereen uit de gemeenschap, zodat de impact hopelijk breder getrokken kan worden. Het Aflatoun-onderwijs, de moestuin, en de donatie voor handenwasstations en tafels en stoelen, zijn erg waardevol voor Caras Alegres. Zoals eerder vermeld, is ook is te zien dat er sterke andere basisbehoeftes zijn zoals psychologische zorg en voeding, waar wij als StartUp4kids mogelijk een bijdrage aan kunnen gaan leveren, wat ook weer zijn vruchten af zal werpen binnen het onderwijs en de levens van de kinderen.

Al met al was het zeer de moeite waard om de scholen deze zomer te bezoeken! Met nieuwe inzichten bereiden wij ons voor op het komende projectjaar, waarin wij hopen weer een steentje bij te mogen dragen aan de kwaliteit van het onderwijs in Guatemala.