Jolijn bezoekt de Global Social and Financial Skills Conference van Aflatoun

IMG 3433

Van 1-3 november was Startup4kids aanwezig op de Global Social and Financial Skills conference van onze partnerorganisatie Aflatoun. Er waren ruim 80 landen aanwezig in Utrecht.

De eerste dag trapte af met verschillende jongeren die ons vertelden hoeveel impact Sociaal & Financieel onderwijs op hun leven heeft gehad. Van Nederland, naar Sri Lanka, naar Peru, wat een mooie en belangrijke verhalen. Ook kregen we inzicht in de laatste datapunten over de status van financial literacy wereldwijd. Wat blijkt?
– Maar 1 op de 3 mensen is wereldwijd financieel geletterd. Vooral ‘risk diversification’ kwam naar buiten als een moeilijk concept.
– Er is een gender gap: vrouwen antwoorden vaker ‘I don’t know’
– De impact van financieel onderwijs is het grootste onder jongeren en het werkt in hoge en lage inkomenslanden
– De effecten van financieel onderwijs zijn hetzelfde als andere vakken, zoals schrijven en lezen.
Dit geeft aan dat ‘learning by doing’ niet voldoende is, maar dat de focus op kennis en gedrag moet liggen.
– Een andere hele interessante sessie ging over hoe financieel en sociaal onderwijs was geïntegreerd in het nationale curriculum. We kregen een voorbeeld uit Jordanie en India en hoe ze ervoor hebben gezorgd dat het onderdeel is geworden van het learning system.
– Er waren ontzettend veel mooie sessies. We hebben het belang gezien van de digitalisering en het hebben van digitale vaardigheden, de rol van ouders in financieel en sociaal onderwijs, fondsenwerving, etc.
– Er waren ook vele workshops: een entrepreneurship spel, art of acting learning, gamification etc. Dat laatste was erg leuk, omdat ik dit jaar samen met een team een spel heb ontwikkeld voor Aflatoun over sociaal en financieel onderwijs. In deze sessie probeerden groepjes in 3 uur een eerste idee uit te werken voor het spel, heel tof. Ons spel heet SmartSpender en komt vanaf januari beschikbaar voor alle partners van Aflatoun.
– Ook was er een organisatie uit Libanon, die onderwijs in de Gazastrook mogelijk maakt. Het was een indrukwekkend verhaal. Wat we hieruit leren? Onderwijs is cruciaal en mag nooit stoppen, want als we mensen hun huis en land moeten verlaten, dan is het enige wat ze hebben hun ‘human capital’. Een tas vol met life skills en kennis. Denk aan: veerkracht, financiële kennis, omgaan met middelen, emoties verwerken, hulp zoeken, netwerk opbouwen, etc. Dit is daadwerkelijk het enige waar zij op kunnen terugvallen om waar dan ook een nieuwe toekomst op te kunnen bouwen.
– Ook was er tijd om iedereen beter te leren kennen. Ik heb met zoveel leuke mensen gesproken, die zo belangrijk werk doen. En veel mensen hadden een cultuurshock in regenachtig Nederland (so much stone, and you eat so much bread and it’s very cold). Ik ben zelfs nog even met iemand van het ministerie van Onderwijs uit Nepal door Utrecht gelopen, zodat hij iets van ons land heeft kunnen zien. Dat was gezellig en heel interessant. En hij kent de Umbrella organisatie goed (onze partner in Nepal).
– We sloten de conferentie af met het Aflatoun-lied, iedereen moe en voldaan. Met een grote glimlach heb ik afscheid genomen van veel nieuwe vrienden. Wat een warmte! Iemand van Aflatoun vroeg mij: And? Tell me, how has it been for you? Dat antwoord was makkelijk: ‘Incredible, it has hit my sweet spot’. Het vuurtje brandde al, maar na drie dagen omringd te zijn met 300 mensen die allemaal hetzelfde doel nastreven, kon ik er niet meer omheen. De treinreis naar huis heb ik m’n boekje vol gekrast met allerlei ideeën: er is werk aan de winkel.
Jolijn Lubbers
Aflatoun 74 unnamed DSC06799 Verbeterd NR DSC06062