Zomerstop? Niet in Guatemala!

Ieder zijn eigen toekomstdroom geplakt op de muur in de klas. 12

De afgelopen weken is het in Nederland even wat stiller geweest met nieuws updates rondom ons project in Guatemala, maar ze hebben niet stil gezeten en er is hard gewerkt door de kinderen en leraressen van FUNDAL (Guatemalteekse stichting voor kinderen met o.a. doof- en blindheid) en de school “Escuela Xelajú”.

Creatief sparen met milieubewustzijn

De kinderen van FUNDAL hebben hard gewerkt aan het thema milieubewustzijn door middel van het groeperen en scheiden van afval. De kleinste kinderen scheiden de verschillende soorten afval, terwijl de grotere kinderen afval, zoals flessen, ophalen in de buurt. Ook maken zij afvalcontainers van gerecycled materiaal, zodat zij in de toekomst het afval kunnen verkopen en de opbrengst in hun zelfgemaakte spaarpotten kunnen doen.

Veranderingen bij FUNDAL

Naast deze activiteiten, heeft FUNDAL een grote verandering doorgemaakt afgelopen maand. Vrij plotseling is er een nieuwe directeur aangesteld die opnieuw kennis moest maken met de leraressen, de kinderen en ons programma. Er heeft een vergadering plaatsgevonden met de nieuwe directeur, de coördinatrice van ons project in Guatemala (Yessica) en de leraressen, waarin naar voren is gekomen dat twee groepen kinderen niet door zullen gaan met ons lesprogramma. Door de zeer complexe meervoudige beperkingen van deze kinderen is de afgelopen maanden gebleken dat het programma te hoog gegrepen is voor de kinderen, wat zorgt voor frustratie bij zowel de kinderen als leraressen.

Gezamenlijk is besloten dat deze groepen vanaf augustus geen Aflatoun-les meer krijgen, zodat de kinderen aandacht kunnen krijgen op onderdelen wat het beste aansluit op hun behoeftes en kunnen. Aan het einde van het schooljaar wordt er een feestelijke afsluiting georganiseerd waaraan alle kinderen en leraressen (ook van de twee klassen die nu stoppen) zullen deelnemen. Zij hebben immers erg hard gewerkt de afgelopen maanden! De ideeën over deze activiteit leven al volop bij beide scholen. Zo wil een aantal kinderen met de hele school uiteten bij een restaurant aan het einde van het jaar.

Goede aansluiting Aflatoun-programma op reguliere onderwijscurriculum

De kinderen van de school “Escuela Xelajú” werkten de afgelopen weken aan het thema van milieubewustzijn, het beschermen van de natuur en het zoeken van manieren om (de natuur) te sparen. Ook hebben zij hun toekomstdromen weergegeven in de klas door middel van een tekening of afbeelding te presenteren aan de rest van de groep. Bij gesprekken met de leraressen van Escuela Xelajú komt naar voren dat het programma van Aflatoun goed past binnen het reguliere onderwijscurriculum, waardoor de leraressen de opdrachten gemakkelijk kunnen integreren.

Bedankt voor jullie steun en interesse in ons project!
Tot de volgende update,

Michèle Josemans & Yessica Pastor
Projectcoördinatoren StartUp4kids Guatemala

Aflatounles jongeren volwassenen Escuela Xelajú 1
Aflatounles jongeren volwassenen Escuela Xelajú
Carlitos verkoopt pudding op school; de opbrengst gaat in zijn spaarpot
Carlitos verkoopt pudding; de opbrengst gaat in zijn spaarpot
Puddingverkoop van Carlitos
Puddingverkoop van Carlitos
Leren over afvalscheiding 4
Leren over afvalscheiding
Trotse tekenaar afvalscheiding 5
Trotse tekenaar afvalscheiding
Het versieren van de afvalcontainer 6
Het versieren van de afvalcontainer
Het verzamelen van afval in de buurt 7
Het verzamelen van afval in de buurt
Het verzamelen van afval in de buurt En met succes! 8
Het verzamelen van afval in de buurt En met succes!
Werkstuk milieuvervuiling gemaakt door de kinderen 10
Werkstuk milieuvervuiling gemaakt door de kinderen
Adam met zijn toekomstdroom; chefkok worden! 11
Adam met zijn toekomstdroom: chefkok worden!
Ieder zijn eigen toekomstdroom; geplakt op de muur in de klas. 12
Ieder zijn eigen toekomstdroom; geplakt op de muur in de klas.
Tekening activiteit; ‘de belangrijkste personen in mijn leven’ 13
Tekening activiteit; ‘de belangrijkste personen in mijn leven’
Les over zintuigen 14
Les over zintuigen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trotse tekenaar verhaal onderdeel van Aflatounles 15
Trotse tekenaar verhaal onderdeel van Aflatounles