Creëren van een veilige leeromgeving in Maun

IMG 5782

Op 29 oktober is er een nieuwe stap gezet in de reis naar veiliger en inclusiever onderwijs in Maun, Botswana. Katja Visser faciliteerde een training voor de trainers van onze partner in Botswana Re Jala Peo, coördinatoren van 15 scholen in Maun, één school in Sehitwa en de leerkrachten van de Tsutsubega-speelgroep. Samen onderzochten zij hoe ze veilige en ondersteunende leeromgevingen kunnen creëren waarin zowel leerkrachten als leerlingen echt kunnen floreren.

Een veranderend onderwijslandschap

In Botswana benadrukt de recente wetswijziging dat fysieke straffen geen plaats hebben in een veilige leeromgeving. Hoewel dit een belangrijke en vooruitstrevende stap is, brengt het ook nieuwe uitdagingen met zich mee: veel leerkrachten voelen zich nog onvoldoende voorbereid om alternatieve, niet-gewelddadige vormen van discipline toe te passen.

Tijdens de training werkten de deelnemers samen om te reflecteren op oude gewoontes, ervaringen te delen en op zoek te gaan naar benaderingen die bijdragen aan verbinding, begrip en emotionele veiligheid in de klas. De sessies richtten zich op hoe veiligheid en verbinding de noodzaak tot discipline juist kunnen verminderen, waardoor er meer ruimte ontstaat voor leren, groei en wederzijds respect.

Capaciteit opbouwen voor duurzame verandering

De training in Maun maakt deel uit van het Safe Learning Environments Project, dat in 2024 werd geïnitieerd door Sjouke Ummels van Superhero Academy en Katja Visser, in samenwerking met Re Jala Peo Botswana, Chobe Holdings en StartUp4Kids. Het project is ontwikkeld als antwoord op de behoeften die Re Jala Peo heeft geïdentificeerd binnen het lokale onderwijs, en heeft als doel de vaardigheden van leerkrachten te versterken in het creëren van sociaal veilige, inclusieve en trauma-sensitieve leeromgevingen.

Vooruitblik

Vijftien deelnemers aan deze training gaan nu verder naar de volgende fase van het Safe Learning Environments Project, waarin zij hun kennis verder verdiepen en hun ervaringen met anderen delen. In samenwerking met Sjouke van Superhero Academy zal deze volgende fase zich richten op het versterken van leerkrachten, zodat zij het geleerde verder kunnen integreren in hun dagelijkse lespraktijk en als rolmodellen kunnen dienen binnen hun scholen en de gemeenschap van Maun.

Door blijvend te investeren in leren, reflectie en begeleiding, wil het project een rimpeleffect creëren die kinderen in Maun en daarbuiten bereikt zodat onderwijs in Botswana steeds veiliger en inclusiever wordt, voor iedere leerling.

 IMG 5757IMG 5764

IMG 5753IMG 5751
IMG 5771IMG 5766

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *