In de eerste helft van 2025 bereikte Startup4kids in Peru maar liefst 4.028 kinderen van het 1e tot en met het 6e leerjaar. Dit doen we via een krachtig netwerk van 40 onderwijsinstellingen, verspreid over 265 klaslokalen en met de betrokkenheid van 265 leerkrachten.
Dankzij een officiële samenwerking met de DREA (Regionale Directie van Onderwijs Ayacucho) en de UGEL (Lokale Onderwijsbeheer Eenheden) in de provincies Huamanga, Cangallo en Vilcashuamán, kunnen we duurzame en structurele verandering realiseren in het onderwijs in de regio Ayacucho. Onze lokale partner FincaPerú, met onder meer Viviana Salinas en Iris Lanao, coördineert het project ter plaatse met een team van 5 monitoras. Vier dagen per week zijn zij actief op de scholen; de vijfde dag wordt besteed aan voorbereiding en administratie op kantoor.
Onze programma’s draaien van maart tot en met december, met een korte zomervakantie in augustus.
Wat we tot nu toe bereikt hebben:
-
Reistasproject – Mochila Viajera
Sinds mei 2025 zijn 213 rugzakken uitgedeeld op 37 scholen. Deze rugzakken stimuleren thuis leren en ouder-kind interactie. -
Ouderworkshops
In samenwerking met het CEM (Centrum voor Vrouwenopvang) en het CSM (Centrum voor Geestelijke Gezondheid) zijn er 5 workshops georganiseerd op 5 scholen, waarbij 239 ouders actief deelnamen. -
Schoolmoestuinen
In juni 2025 zijn we gestart met het opzetten van schoolmoestuinen. Tot nu toe hebben 21 scholen al zaaigoed en groenten ontvangen. In augustus volgen nog 19 scholen, vanwege het koude seizoen is dit iets uitgesteld. -
Aflatoun-lessen en clubs
Onze monitoras geven Aflatoun-lessen volgens het officiële curriculum. Daarnaast zijn er speciale Aflatoun-clubs opgericht waarin kinderen actief leren over sociale en financiële vaardigheden. -
Sparen
Maar liefst 2.846 kinderen (71%) zijn begonnen met sparen! Vooral in het 1e en 2e leerjaar is hier nog groeipotentieel. -
Ster-school traject (in samenwerking met Edukans)
In juni 2025 zijn we gestart met een grootschalige enquête onder schooldirecties, leerkrachten, ouders en leerlingen om de specifieke behoeften van elke school in kaart te brengen. Op basis van deze resultaten starten we in augustus met gerichte activiteiten.
Met deze initiatieven bouwen we samen aan een toekomst waarin kinderen in Ayacucho niet alleen leren lezen en schrijven, maar ook hun talenten ontdekken, zelfvertrouwen opbouwen en actief bijdragen aan hun eigen ontwikkeling én die van hun gemeenschap.

