Maak kennis met Nienke Kral

Mijn naam is Nienke Kral, ik ben 29 jaar en ik woon in Amsterdam. Ik heb net de Pabo afgerond en ben werkzaam in het onderwijs als leerkracht. Hiervoor heb ik een bachelor gehaald in Media en Cultuur en Antropologie en heb ik een Master International Development Studies behaald.

Ik ben opgegroeid in Kenia, Zambia en Mozambique, waar mijn ouders werkten als arts en verpleegkundige. Door mijn opvoeding en het vele verhuizen, het zien van andere culturen en landen was ik mij vroeg bewust van de verschillen en overeenkomsten. Hoewel ik niet direct wist wat ik ‘later wilde worden’, wist ik wel dat ik iets wilde doen met maatschappelijk belang.

Ik vond het heel leuk om met mijn ouders veel te verhuizen en om in het buitenland te wonen, en dat buitenland trekt nog steeds.
Toen ik Cultuur en Media studeerde, had ik de mogelijkheid om een maand weg te gaan en besloot ik een vriendin op te zoeken in Rwanda. Tijdens diezelfde reis ben ik ook naar Oeganda gegaan en ik bedacht me dat ik in mijn eentje terug wilde naar Afrika. Tussen mijn Bachelor en mijn Master ben ik tien maanden naar Kameroen gegaan en tijdens mijn Master Development Studies mocht ik mijn eigen onderzoek en veldwerk doen en belandde ik in Malawi. Ik vond dat zo leuk en wilde daarna weer naar een ander land. Ik kreeg de kans om les te gaan geven in China; dit heb ik twee jaar gedaan en vond dat ontzettend leuk. Omdat ik lesgeven zo leuk vond, ben ik de Pabo gaan volgen, waardoor ik de mogelijkheid had om zowel in Nederland als in Zuid-Afrika stage te lopen. Ik heb toen in Johannesburg gewoond: Wat een fantastische stad! Toch besloot ik dat ik mijn laatste jaar van mijn studie en werk in Nederland wilde voorzetten. Dit heb ik toen gedaan, met als resultaat dat het nu weer kriebelt om een ander deel van de wereld te zien, mijn onderwijservaring en passie in te zetten en mij te verwonderen en te verbazen.

Dus uiteindelijk kwam ik er pas tien jaar later achter wat ik echt wilde en dat was het onderwijs in, omdat ik zo mijn steentje kan bijdragen aan de ontwikkeling van het kind en van het onderwijs. Waarbij ik bovenal plezier heb en hetgeen wat ik doe nut heeft. Onderwijs is voor iedereen in de hele wereld belangrijk; in Nederland, in China en zelfs in het verste uithoekje van Alaska. Toe ik daarachter kwam, vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Dit vormt ook de persoon die ik ben.

Nu ben ik alweer een jaar in Nederland en begint het alweer te kriebelen om naar het buitenland te gaan. Op Schiphol denk ik dan altijd weer: “Nienke, wat ga je nu weer doen?” Maar dan ben ik in het buitenland, ontmoet ik nieuwe mensen, gaat alles anders dan ik verwacht en ben ik blij dat ik er ben.

Mijn missie start klein. Ik vind het belangrijk dat ik werk doe wat mij plezier geeft, want ik denk dat ik dat dan ook uitdraag naar anderen. Met mijn werk in het onderwijs wil ik het onderwijs verbeteren of ervoor zorgen dat goed onderwijs behouden blijft, omdat ik vind dat alle kinderen de kansen moeten krijgen die ze verdienen. Daardoor wordt de wereld beter en daar wil ik me voor inzetten.

Via mijn vrijwilligerswerk tijdens mijn studententijd bij Students for Children ben ik met  StartUp4Kids in aanraking gekomen. Ik heb me bij de stichting aangesloten omdat ik het zo’n positieve organisatie vind die niet kijkt naar wat er mis is, maar naar wat kunnen we doen om een steentje bij te dragen. Ik vind het leuk dat de stichting in veel ontwikkelingslanden actief is, maar ook in Nederland. Het is een warme club die zich vrijwillig inzet; ik vind dat heel bijzonder en ik vind het leuk bij deze club gelijkgestemden te horen, want zulke mensen ontmoet je niet altijd in je dagelijkse leven.

Bij StartUp4Kids ben ik sinds de zomer van 2020 projectcoördinator Ethiopië.
Ik vind dat een heel tof project omdat het zich richt op kinderen met een beperking en omdat de trainers in ons lesprogramma zelf ook een beperking hebben. Hierdoor zijn zij een rolmodel voor de kinderen. Op zo’n manierdat het kind denkt: “Hé, dat kan ik ook, ondanks mijn beperking!”
Het doel van mijn project is meervoudig: We zorgen ervoor dat de lokale leerkrachten ons sociaal en financiële onderwijsprogramma gaan geven en gesteund worden door de trainers met een beperking die in dienst zijn bij onze lokale partner DEC. Daarnaast zorgen we voor het ‘vergroenen’ van de scholen en het verbeteren van de voorzieningen als het sanitair en de speelmaterialen. Het biedt een mooie combinatie van goede faciliteiten en onderwijs dat kinderen laat nadenken over zichzelf, hun land en de wereld om hen heen. En ze leren ook “hoe groeit een bloem, wat is daarvoor nodig?” Het is echt heel leuk en leerzaam om kinderen zich daar ook bewust van de te laten worden.

Om dit mogelijk te maken, verzorg ik de fondsenwerving voor het project, onderhoud ik het contact met DEC en zorg ik voor de rapportage richting de fondsen en ons team. Ik ben zelf nog niet bij het project geweest en ik hoop dat zeker nog te doen; ook om te kijken of ik kan helpen met het verder verbeteren van het project en de kwaliteiten van de leerkrachten en trainers. Het is fijn dat het project al zo goed staat en het is leuk om te gaan zien hoe het gaat met de nieuwe componenten zoals de moestuinen en het verbeteren van de faciliteiten.

Het project is voor mij geslaagd wanneer alles is uitgevoerd volgens het plan dat we met elkaar bedacht hebben: Dus dat de lokale leerkrachten zijn getraind, dat ze aan de slag zijn met ons lesprogramma, maar ook de vaardigheden gebruiken in hun andere lessen en dat zij en de kinderen er plezier in hebben. Ik zou het heel mooi vinden als de scholen waar we werken voorbeeldscholen worden voor de buurt en dat de ouders erbij betrokken zijn.

Voor de toekomst denk ik wel dat er financiële steun nodig is vanuit StartUp4Kids, omdat de mogelijkheden voor onze partner beperkt zijn. Wat mooi is, is dat niet StartUp4Kids bepaalt wat er nodig is, maar dat wat we doen op vraag is van de scholen. Daarom stopt het project ook niet, wel als het uit onze eigen koker had gekomen. Dat maakt het voor mij heel krachtig.

Ik vind dat mensen dit project moeten steunen omdat we zeker weten dat het geld op de juiste plek terecht komt: We werken samen met een gedegen en betrouwbare partner, de kinderen doen belangrijke levensvaardigheden op, zoals omgaan met geld en we leren ze over hoe bijvoorbeeld een krop sla groeit. En natuurlijk omdat we de voorzieningen van de scholen verbeteren. Zo is er voor elke donateur wat wils!

Ik ben heel blij dat dit vrijwilligerswerk op mijn pad gekomen is en dat ik samenwerk met een team dat dezelfde passie en idealen deelt. Ja, ik ben blij en tevreden!

Nienke Kral, projectleider Ethiopië

Share the Story

Back to Top