Nepalese jongeren leren over sparen, rechten en plichten en gender-issues

Global Money Week in Nepal

Net als in Nederland werd in maart van dit jaar in Nepal aandacht besteed aan de Global Money Week. In de workshop “Trucs om dagelijks te sparen”, gericht op de leeftijdsgroep 15 – 22 jaar, werd gediscussieerd over slim sparen, onverantwoorde uitgaven, lenen, behoeften en wensen. Hierna spraken de deelnemers in groepjes van twee over hun spaar- en uitgavenpatroon.
Geldzaken zijn zelden onderwerp van de workshops, er was dan ook een levendige discussie. De deelnemers hebben veel geleerd van elkaar.

Buddha Kumari Tamang 1
Buddha Kumari Tamang “De workshops leren mij om te gaan met ingewikkelde dingen in het dagelijks leven op een leuke manier”

De medewerkers geven aan dat de deelnemers eigenlijk altijd direct na afloop van de workshop vragen wanneer de volgende is gepland, omdat ze er veel vaardigheden aanleren die bruikbaar zijn in het dagelijks leven. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk voor de docenten en overige medewerkers.[vc_column width=”1/2″]

Dolma Waiba Tamang 1
Dolma Waiba Tamang ’’Ik ga alle ideeën uit de workshop Trucs om dagelijks te spare uitvoeren!”
[quote Doma Waiba Tamang][vc_column width=”1/2″] [quote Buddha Kumari Tamang]

Rechten, plichten, wensen en verlangens

In april was er de interactieve workshop “Rechten en plichten, inclusief wensen en verlangens”, gericht op kinderen uit groep 7, 8 en 9. Het onderwerp was niet nieuw voor de kinderen, maar de inhoud en activiteiten wel. Er was een positieve discussie over echte en valse rechten en plichten die met elkaar samenhangen.

Sadhana
Sadhana “Het was heel nuttig voor mij om te leren over rechten en verantwoordelijkheden van kinderen. Ik heb ook geleerd over verschillende wensen en behoeften en ontdekte dat het best lastig is om die te onderscheiden. Ik kan nu meer gaan leren hierover”

Het is fijn voor het team om te zien dat de kinderen echt plezier beleven aan de Aflatoun-methode. De gebruikte vormen, zoals rollenspel, groepssessies en presentaties, dragen bij aan de leeraspecten van de onderwerpen. Namelijk dat mensen vaak alleen denken aan hun eigen rechten en de daarbij horende plichten vergeten.[vc_column width=”1/2″]

Arya 1
Arya “Benoemen van wensen en behoeften vond ik eerst wel lastig. Na de workshop kon ik dat wel. Het was ook leuk om te leren over kinderrechten en plichten”
[quote Sadhara][vc_column width=”1/2″] [quote Arya]

Over gender-issues wordt in Nepal nauwelijks openlijk gesproken

Khemlal 1
Khemlal Shresta “Ik heb veel plezier beleeft aan de sessie en gezonde discussie van vandaag over het loonverschil tussen de seksen, geslachtsdiscrimatie en andere issues over dit onderwerp”

In mei werden “Gender en sociale rollen – over rechten en verantwoordelijkheden” behandeld.
Voor de in totaal 18 deelnemende jongeren waren de feiten over de wijze waarop gender een rol speelt, bijvoorbeeld in het verschil van salaris tussen mannen en vrouwen, in de Nepalese maatschappij nieuw. Maar ook bij deze workshop werd weer open en enthousiast gediscussieerd over de ervaringen die de jongeren hadden op dit gebied.[vc_column width=”1/2″]

Gopal
Gopal Gurung “Heel informatief en waardevol! Ik had er nooit bij stilgestaan waarom vrouwen minder betaald krijgen dan mannen in dezelfde baan. Ik zou graag de vriendin bedanken die dit onderwerp naar voren bracht vandaag.”
[quote Angeela][vc_column width=”1/2″] [quote Yara]

Begrijpen van geslacht en gender

De workshop in juni was gewijd aan “Het begrijpen van geslacht en gender, inclusief seksualiteit”, gericht op jongeren tussen 12 en 17 jaar. Eén sessie werd verzorgd door een externe organisatie, de Blue Diamond Society Nepal. In het kader van hun project “Bescherming en bevordering van de rechten van LGBTI in Nepal” bezoekt deze scholen en clubs voor educatie hierover.
De deelnemers waren bijzonder geïnteresseerd in dit voor hen nieuwe onderwerp. Er werd onder  andere gesproken over seksualiteit en LGBTI-zaken in Nepal. Deze gevoelige zaken worden nauwelijks openlijk besproken in de Nepalese samenleving, ook door de discriminatie van deze groep. Een van de deelnemers was zo geïnteresseerd, dat zij de organisatie heeft uitgenodigd op haar school eenzelfde sessie te verzorgen. Ook de trainers hebben veel geleerd van deze sessie.

Angeela
Angeela “De workshop van vandaag was mijn favoriet! Ik merk zelf hoe ik word beoordeeld bij het doen van fysiek werk in school, zoals bureaus verplaatsen. Na deze workshop weet ik dat dit niet mag gebeuren en daar ga ik voor zorgen!”
[vc_column width=”1/2″]
Reena
Reena “Dit is de eerste keer dat ik hoorde over LGBTI-zaken en de discrimatie waar zij mee moeten leven. Dank u wel voor dit soort workshops, ze helpen mij om mijn kennis en begrip te vergroten.”
[quote Khemlal][vc_column width=”1/2″] [quote Gopal]