Meting van onze impact en monitoring & evaluation

Meten van de impact heeft onze hoogste prioriteit

Sinds de start van onze eerste project in Peru in 2010 meten we het aantal kinderen, instituten en trainers dat we bereiken. Echter vinden we het meten van het bereik belangrijk maar uiteindelijk willen we weten wat de impact is van ons lesprogramma op langere termijn.

Aflatoun, de ontwikkelaar van het lesprogramma zegt hierover:

“Our evidence base shows that through Aflatoun International’s programmes children learn about money, they change their personal attitudes and financial behaviour and they practice the lessons learned while engaging in enterprises”.

 

Wil je meer weten over het onderzoek van Aflatoun? Wij verwijzen jullie graag naar hun website

Bij StartUp4kids doen we ons uiterste best zoveel mogelijk kinderen extra kansen te geven zodat zij hun dromen waar kunnen maken. Dit doen wij in samenwerking met onze partners en vele donateurs en fondsen steunen ons hierin. Maar, we willen zeker weten dat wij onze missie gaan waarmaken.

Hoe doen wij dat?

Sinds 2016 is Michèle Josemans, onze M&E officier, gestart met het verzamelen van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens. Als vrijwilliger, naast een fulltime baan, is het een behoorlijke klus om na ontvangst van alle data van onze partners de impact in kaart te brengen.

Aangezien wij zoveel mogelijk sociaal achtergestelde kinderen willen bereiken, is een van onze wensen jaarlijks op te schalen.
In 2017 vergroten we ons bereik in Guatemala en Peru enorm! Klik op onderstaande infographics.

Resultaten 2016 & Doelen 2017

Ethiopie 2016 M&E

Guatemala 2016 M&E

Guatemala 2017 M&E

Nepal 2016 M&E

Nepal 2017 M&E

Oeganda 2016 M&E

Oeganda 2017 M&E

Peru 2016 M&E

Peru 2017 M&E

Start pilotprojecten in 2016

In 2016 zijn we gestart met twee pilots. In Nederland zijn het Klas4klas-programma gaan geven en onze partner in Ethiopië is begonnen met het aanpassen van het lesmateriaal voor blinde kinderen. In 2017 verwachten wij de projecten op te kunnen schalen.

Nederland 2016 M&E

Nederland 2017 M&E

Ethiopië 2016 M&E blinden

Ethiopië 2017 M&E blinden

Stap voor stap gaan we verder

Stap voor stap gaan wij nieuwe impactgegevens toevoegen. Op korte termijn zullen we het gespaarde bedrag en het aantal opgezette sociale en financiële miniondernemingen toevoegen en willen we bijvoorbeeld de groei van het zelfvertrouwen in kaart brengen.

Impact op langere termijn

De kinderen van onze projecten volgen minimaal een jaar het Aflatoun-programma. Aangezien dit een programma is op basis van ervaringsleer maakt dit een blijvend verschil in de levens van deze kinderen. We zien het als een gereedschapskist met tools die zij altijd kunnen blijven benutten. Daarnaast is bewezen dat kinderen die op jonge leeftijd ondernemen later succesvolle ondernemers worden. Want dat is wat we willen, dat ze zelfredzaam kunnen zijn en op eigen kracht hun geluk kunnen nastreven.

Wij weten wat de kracht van ervaringsleer is door wat we zien tijdens onze projectbezoeken of door eigen ervaringen met dergelijke manieren van leren. Toch worden er door onze achterban af en toe kritische vragen gesteld over de impact op langere termijn. Omdat wij de kracht van onze projecten willen aantonen, gaan we in het komende schooljaar voor al onze projecten extra materialen ontwikkelen met interactieve informatie over banking services en microfinanciering. Daarnaast zullen we de kinderen na het verlaten van ons programma stimuleren aan te sluiten bij het online Aflateen-platform. Hier volgen de kinderen online het opvolgende Aflateen-programma en worden ze verbonden met kinderen over de hele wereld. We leren dat deze kinderen aanvinken dat zij onderdeel zijn van StartUp4kids. Op deze manier blijven wij in contact met een steeds grotere groep jongeren en kunnen we verder gaan met het meten van de impact op lange termijn.

Extra informatie of wil je meehelpen met onze impact in kaart te brengen?

Neem contact op met de verantwoordelijke voor monitoring & evaluation: Michèle Josemans via michele@startup4kids.nl.

Share the Story

Back to Top