Grote stap in duurzaamheid en eigenaarschap voor project Guatemala

Aflatoun Guatemala

 -Update maart 2016 project Guatemala

Afgelopen maand zijn onze partnerscholen FUNDAL en Escuela de Educación Especial Xelajú vol enthousiasme verdergegaan met het lesprogramma Aflatoun- en Aflatot. De kinderen hebben gewerkt aan de eerste twee modules van het programma, waarin kennis wordt gemaakt met Aflatoun, Aflatoun-clubs worden gevormd, en gefocust wordt op thema’s als zelfkennis, vaardigheden, competenties, zelfvertrouwen en samenwerken.

Bij FUNDAL worden de groepen ingedeeld op basis van leeftijd, bij Escuela Xelajú gebeurt dit op basis van type beperking. Ook zijn sommige kinderen meervoudig beperkt. Aflatoun is een lesprogramma wat normaliter gegeven wordt aan kinderen tussen de 6 en 14 jaar. Omdat de hersenen van sommige kinderen onderontwikkeld zijn en niet op het niveau zitten van een 6-jarige, krijgen zij les in Aflatot; een lesprogramma ontworpen voor kleuters. Zo proberen onze leraressen het maximale uit ieder kind te halen en hen succeservaringen te laten beleven tijdens de lessen. Tevens wordt elke les aangepast aan de verschillende capaciteiten van de kinderen in de groep. 

Goed nieuws!

Bij de start van het project in januari gingen wij aan de slag met 78 kinderen, waarvan 38 bij FUNDAL en 40 bij Escuela Xelajú. Omdat de ouders en kinderen van Escuela Xelajú zó enthousiast zijn over het programma, heeft de directrice van Escuela Xelajú besloten om het project op haar school uit te breiden naar 116 kinderen en zelf bij te dragen in de kosten. Een hele grote stap naar duurzaamheid en eigenaarschap van het project! Op dit moment nemen dus geen 78 maar 154 kinderen deel aan ons programma in Guatemala en hopen wij ook bij hun ouders en omgeving bewustzijn te creëren met ons onderwijs.

Victor Aflatoun GuatemalaEven voorstellen

Dit is Víctor. Víctor is 20 jaar oud en zit in groep 6 van Escuela Xelajú. Tijdens de Aflatounles is hij een van de meest enthousiaste leerlingen. Heel groep 6 heeft het Aflatoun-lied leren zingen, maar Víctor zingt het Aflatoun-lied altijd uit volle borst wanneer onze projectcoördinatrice Yessica de klas binnenkomt! Op onderstaande foto’s laat Víctor vol trots zijn tekening en embleem van Aflatoun zien.

Ook stellen wij Bernarda Delgado graag voor; een van de leraressen van FUNDAL. Bernarda heeft 9 kinderen in haar klas tussen de 8 en 10 jaar. Deze kinderen zijn onder andere gediagnosticeerd met het Syndroom van Down, hersenverlamming, blindheid, hersentrauma, het Dandy Walker syndroom, autisme en slechtziendheid. Bernarda neemt veel initiatief in het op maat maken van haar lessen en is creatief.

 

Bernarda 2         Bernarda 1

Het onderwijsprogramma op maat

Hieronder is te zien dat lerares Bernarda werkboeken zonder lijntjes gebruikt zodat de kinderen zelf verschillende afbeeldingen van Aflatoun (de vuurvlam) kunnen knippen, plakken, tekenen en kleuren. Deze methodologie is anders dan de aanbevolen werkboeken van Aflatoun, maar volgens Bernarda is dit de werkwijze die het beste aansluit op haar groep. Bij slechtziende kinderen gebruikt Bernarda rafels aan de randen van bijvoorbeeld de afbeelding van Aflatoun, zodat kinderen kennis kunnen maken met Aflatoun door hun handen te gebruiken en te voelen.

Nin¦âo 2         Nin¦âo 1

Tot de volgende update!

Michèle Josemans & Yessica Pastor

Projectcoördinatoren StartUp4Kids Guatemala

Logo StartUp4kids 15